Zoekactie vermiste stuurman 'Mar-Grethe'
- Details
- Gepubliceerd: 18 april 2022
20-4-'22 Update: Naast alle inspanningen op het water door de Zeehaven Politie, Havendienst Rotterdam, KNRM Station Hoek van Holland en vele andere deelnemers aan de zoekactie naar de vermiste 20-jarige stuurman, wordt ook dagelijks vanuit de lucht met Helicopter, Kustwacht vliegtuig en een Drone het water afgespeurd. Vandaag is gestart met het zoeken langs de oevers door zo'n 40 vrijwilligers. De coördinatie hiervan is in handen van het CPV (Coördinatie Platvorm Vermissingen). De komende tijd zullen zij dagelijks langs de Nieuwe Waterweg te vinden zijn. Vanaf vrijdag zijn iedere dag een aantal vrijwilligers van Dregteam SOAD in samenwerking met de Zeehaven Politie op het water. Daar sluiten verschillende boten met vrijwilligers bij aan die zich hebben aangemeld om mee te gaan zoeken. Op 3 verschillende plaatsen worden Matrix borden geplaatst om passanten te vragen mee te kijken in de hoop dat iemand de stuurman aantreft. In dat geval bel 112!
Donderdag 14 april vroeg in de avond kregen wij het bericht dat er een schip was omgeslagen in de buurt van de Maeslantkering bij Hoek van Holland. Vrij snel werd duidelijk dat het de 'Mar-Grethe' betreft, een geladen binnenvaartschip van 70 mtr. met aan boord een schippen en een schipper/stuurman beide afkomstig uit Urk. De schipper heeft het schip na het kapseizen kunnen verlaten, de 20-jarige stuurman wordt vermist.
Door de Zeehavenpolitie werd gevraagd om in samenwerking met het LTOZ (sonar) te gaan zoeken. Rond 21:00 uur zijn we met 8 vrijwilligers richting de Nieuwe Waterweg vertrokken. Na een korte breefing zijn we gestart met dreggen vanaf de 'Jeanine Parqui' van KNRM station Hoek van Holland, totdat 's nachts rond 3:00 uur de stroming zo sterk was dat we gedwongen werden te stoppen.
Er werd besloten terug te rijden naar Urk en de volgende ochtend om 9:00 uur weer die kant op te gaan, dat zou goed uitkomen i.v.m. het tij.
Vrijdag zijn er opnieuw door onze vrijwilligers verschillende objecten welke aangegeven werden door de sonar afgedregd, ook nu werd het dreggen enorm bemoeilijkt door de sterke stroming. Omdat in de loop van vrijdagnacht het schip gelicht zou worden, was de hoop dat het lichaam van de vermiste stuurman in het schip zou worden aangetroffen. Helaas bleek dit zaterdagochtend niet zo te zijn en dus werd opnieuw een dregploeg samengesteld om te starten die in de loop van zaterdagmiddag werd aangevuld. Ook deze dag leverde het intensieve zoeken niets op.
Zondagochtend 7:00 uur lagen twee Survey boten klaar, de 'Markenje' van Multiswath BV uit Dirksland en de 'Profiler' van Braveheart Marine uit Urk om een groter gebied in kaart te kunnen brengen. Met deze survey boten werd kilometers lang de bodem gescand waarbij ook nu weer verschillende objecten met de dreggen werden gecontroleerd. Helaas, ook deze dag leverde geen resultaat op en rond 17:30 uur werd besloten de zoekactie te beëindigen.
De komende dagen zal vooral vanaf het water, de wal en vanuit de lucht verder worden gezocht. Daarnaast worden ook speurhonden ingezet. Dregteam SOAD is in overleg met het CPV (Coördinatie Platvorm Vermissingen) om te kijken wat er de komende dagen nog gedaan kan worden.