Een wakend oog aan boord?
- Details
- Gepubliceerd: 01 november 2022
Iedereen weet dat veiligheidsmiddelen op een schip heel belangrijk zijn. En dan niet alleen om ze aan boord te hebben, maar vooral ook om ze te gebruiken. Nog steeds gebeurt het tientallen keren per jaar dat het mis gaat. Even snel wat doen onder het varen en een redvest vergeten om te doen, of misschien wel met de gedachte van “dat overkomt mij niet”.
Als het misgaat wordt vaak pas later opgemerkt dat iemand wordt vermist. Met als resultaat een zoekgebied van honderden vierkante kilometers. Sporen van een ongeval zoals in het verkeer heb je op het water niet of nauwelijks. Na een ongeval op het water zijn de sporen onmiddellijk uitgewist.
Dregteam SOAD heeft al meerdere zoekacties gedaan met dit scenario. De kans iemand snel terug te vinden met een dreg van 2,5 meter breed in een zoekgebied van honderden vierkante kilometer is minimaal. Bij een aantal zoekacties heeft Dregteam SOAD het slachtoffer wel mogen vinden. Dit door verschillende technische middelen te combineren zodat een juiste plaatsbepaling van het ongeval gemaakt kon worde. Een belangrijk component is het AIS signaal, dit is een positie en tijd die een schip continu uitzend. Hierdoor kun je altijd nagaan waar- en op welk tijdstip het schip zich bevond. Tijdens de succesvolle zoekacties hebben wij dit signaal kunnen combineren met camera’s op de wal waarmee het ongeval was vastgelegd. Dit geeft een tijdstip van het ongeval, waardoor wij op de AIS lijn exact aan kunnen geven waar het ongeval heeft plaatsgevonden. Het zoekgebied wordt met deze hulpmiddelen beperkt tot soms minder dan honderd vierkante meter.
Om deze gegevens zoveel mogelijk tot onze beschikking te hebben is Dregteam SOAD in contact gekomen met DBKC uit Urk. Als schepen worden uitgevoerd met een camerasysteem die de gangboorden van de schepen continu in beeld houden en dit opslaan, kan er bij een ongeval aan de hand van deze beelden teruggekeken worden wanneer het ongeval heeft plaats gevonden. DBKC heeft een aanbieding gemaakt om schepen uit te voeren met een modern camerasysteem die dit vastlegt, bij het plaatsen van elk systeem doneert DBKC € 100,= aan Dregteam SOAD.
Dit systeem voorkomt dus niet het ongeval, maar registreert het alleen. Daarom is ons advies: “Draag aan boord altijd een redvest en hou elkaar hier scherp op”. Want het gevaar dreigt altijd!